Jaar van Zonnebloem & Sla inspireerde tuiniers

Jaar van Zonnebloem & Sla inspireerde tuiniers

Fleuroselects campagne 'Jaar van de Zonnebloem & Sla' zette afgelopen zomer het brede assortiment en veelzijdige gebruik van deze gewassen centraal om zo retailers en tuiniers in heel Europa enthousiast te maken. Het initiatief Plant of the Year kiest elk jaar twee gewassen, een sierplant en een groentegewas, met als doel de verkoop van bestaande rassen van Fleuroselect-leden te stimuleren door een brede diversiteit aan kleuren en vormen te laten zien aan retailers en tuiniers.

Het sleutelelement in de campagne van dit jaar was een proeftuin met niet minder dan tachtig zonnebloemenrassen, allemaal korter dan 1,5 meter en speciaal geselecteerd voor gebruik als patio- of perkplant. Deze proeven waren te zien in bekende openbare tuinen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Tsjechië en Ierland. Een aantal van deze tuinen toonden ook dertig verschillende sla-rassen. De proeftuinen werden uitgelicht op alle sociale media van Fleuroselect om zo een breder publiek van tuinliefhebbers te bereiken.

"Er zijn voor retailers en hobbytuinders weinig mogelijkheden om een breed assortiment beschikbare rassen voor thuisgebruik te zien", zegt Herbert Wehrle, Product & Sales Manager bij Graines Voltz en voorzitter van Home Gardening B.U. Fleuroselect, terwijl hij de unieke waarde van de proeftuinen benadrukt. "Normaal gesproken hebben zij via de gebruikelijke kanalen, waar ze zaden of planten kopen, geen toegang tot de volledige diversiteit aan veredelingsproducten. Plant of the Year biedt een unieke kans om een breed assortiment beschikbare planten te bekijken."

Zonnebloemen stralen
Naast de traditionele, bekende gele zonnebloemen, zette dit Jaar van de Zonnebloem de schijnwerpers op een reeks kleuren en vormen die veel bezoekers verrasten. De proeftuinen bevatten een reeks zonnebloemen met rode tot bronskleurige blaadjes, een opvallend contrast met de gebruikelijke gele tinten. Noemenswaardige rassen waren Helianthus annuus Moulin Rouge van EconSeeds, Helianthus annuus Semi-Dwarf Orange Mahogany Bicolour F1 van Takii Europe - Sahin, Helianthus debilis Soluna Bronze van Van Hemert Seeds, Fleuroselect Gold Medal-winnaar Helianthus annuus Desire Red van Burpee en Helianthus annuus Florenza van Benary.

De beplantingen toonden ook zonnebloemen die het traditionele beeld van de typische gele blaadjes met een bruin hart doorbraken. Tot deze unieke rassen behoorden: Fleuroselect Gold Medal-winnaar Helianthus annuus Gummy Bear van HM.Clause, Helianthus annuus Fire Fox van Thompson & Morgan, Helianthus annuus Dwarf Sungold (Teddy Bear) van EconSeeds, Fleuroselect Gold Medal-winnaar Helianthus annuus Lemon Cutie van SeedSense en Helianthus annuus Solano Double van Evanthia.

Nieuwe inzichten
De Plant of the Year-proeven zijn belangrijk voor veredelaars; het biedt hen een waardevolle kans om hun planten aan een breder publiek te tonen. Deze proeftuinen doen meer dan alleen het promoten van specifieke rassen; ze veranderen ook de publieke perceptie, legt Wen Klopstra, Account & Portfolio Manager Home Gardening bij Takii Europe uit. "Door deze bloeiproeven realiseren mensen zich dat zonnebloemen niet alleen geel en groot zijn. De getoonde diversiteit trekt de aandacht en moedigt mensen aan hun beeld van zonnebloemen te herzien."

Veredelaars zijn enthousiast over de Plant of the Year-proeven, omdat ze een ideaal platform zijn om updates over hun assortiment te bieden en daar de aandacht op te vestigen. Door deel te nemen, geven veredelaars niet alleen hun eigen rassen een boost, maar helpen ze ook de algehele interesse in het gewas te vergroten. Het is een gezamenlijke inspanning waar de hele industrie van profiteert, door enthousiasme te kweken rondom het bestaande assortiment.

2025: Jaar van de Begonia & Erwt
Fleuroselect is al bezig met de voorbereidingen voor '2025 - Jaar van de Begonia & Erwt'. Leden ontvangen in de komende weken een uitnodiging om hun rassen in te dienen voor deelname aan de shows van volgende zomer, in de partnertuinen van Fleuroselect. Ook wordt een bijbehorende promotiecampagne ontwikkeld om dit succesvolle jaarlijkse initiatief te ondersteunen.

Bron:

Deel artikel