Floriday-convenant

Floriday-convenant

De bij Floriday betrokken partijen, Royal FloraHolland namens de kwekers en een groep kopers, hebben een convenant ondertekend met heldere spelregels, principes en governance zodat het platform verder kan groeien. Dit geeft helderheid over de verantwoordelijkheden, processen en besluitvorming. De afspraken in dit convenant leggen de basis voor verdere groei, digitalisering en continuïteit van het platform vanuit samenwerking. Zowel kwekers, via Royal FloraHolland, als kopers, via de grote handelsbedrijven en met steun van de VGB, onderschrijven het gezamenlijke belang van dit convenant voor de verdere ontwikkeling van Floriday, zowel in functionaliteit als gebruik.

Sinds de start in 2017 heeft Floriday, het digitale platform van Royal FloraHolland, een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Floriday is uitgegroeid tot hét digitale sierteeltplatform waar vraag en aanbod van bloemen en planten wereldwijd bij elkaar komen. Het platform maakt het kwekers en kopers mogelijk om de succesvolle positie van Nederland als sierteelthub internationaal te versterken en de digitalisering van de sierteeltsector te optimaliseren.  
 
Frank Koenen, CEO FM Group: “Dit convenant vormt een duurzame basis voor de verdere digitalisering van de sector. Door afspraken vast te leggen borg je bovendien de samenwerking voor langere termijn. Deze stap levert tevens een belangrijke bijdrage aan duurzaamheid door vanuit vergaande digitalisering ketenkosten te verlagen, afzet te vergroten en meer transparantie in de keten te brengen, op het gebied van certificering, producten en verpakkingen.”
 
Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland: “Royal FloraHolland en handelsbedrijven hebben al een langjarige samenwerking op Floriday waarin constructief overleg plaatsvindt over de ontwikkeling van het digitale platform. Met dit convenant worden uitgangspunten en afspraken nu ook vastgelegd zodat we samen de keten versterken en groeien. Daarmee zijn de rechten en plichten over en weer helder, bijvoorbeeld over het gebruik van het platform aan de ene kant en de doorontwikkeling van functionaliteit van onze kant. Digitalisering is een voorwaarde voor de versterking, verduurzaming en optimalisering van de hele waardeketen. Dit is daarin een heel belangrijke stap.”

Bron:

Deel artikel