Reduce your Use wint €7.500 op HeroFestival

Reduce your Use wint €7.500 op HeroFestival

Op 8 juni vond alweer de zesde editie van het HeroFestival plaats, dit jaar een co-creatie van HortiHeroes en RoboCrops. In het jubileumjaar van HortiHeroes (dat vijf jaar bestaat) kwam op de gloednieuwe Haagse locatie De Titaan de Food & Flower industrie samen voor een flinke dosis inspiratie, vernieuwing en connectie. De ruim 150 gasten representeerden alle belangrijke stakeholders in de sector: ondernemers, jong talent, investeerders, studenten, startups en innovatieversnellers. Met sprekers van binnen en buiten de Food & Flower industrie stond er een bomvol en inspirerend programma onder het thema REFRESH Y//OUR SYSTEM. Traditiegetrouw betraden ook de deelnemers van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma het podium om de startups te pitchen die zij in de afgelopen weken opgezet hebben. Startup Reduce Your Use kwam als winnaar uit de bus en ging met €7.500 naar huis voor de verdere uitwerking van hun innovatie.

Het HeroFestival was het eerste grote event dat gehost werd vanuit innovatiehub De Titaan, dat in maart van dit jaar werd geopend. Op verschillende stages genoten de aanwezigen van een inspirerend en zeer gevarieerd programma. Na het welkom van host Irene Rompa, nam keynote Ramon Vullings – alias de IdeaDJ – de deelnemers mee in zijn wereld van cross-industry innovation. Want hoe kunnen we als sector kijken naar én leren van andere industriën? En wat is dé manier om de Apple, Amazon of Uber van de Food & Flower industrie te worden?

“Ideeën zijn niet altijd nieuwe uitvindingen, maar veel meer een combinatie van verschillende goede ontdekkingen. Ideeën hoeven niet nieuw te zijn voor de wereld, ze moeten nieuw zijn voor jou of voor je klanten”, aldus Ramon Vullings

Tech Talks
Na de plenaire keynote, volgden drie break-out sessies in de twee zalen, waarbij de deelnemers dus zelf hun programma konden kiezen. Het Tech Talks-podium startte met de sessie How a Tiny Country Feeds & Greens the World, waarbij sprekers van RoboCrops, Rijk Zwaan, Agro Care en TomatoWorld in gesprek gingen over de uitdagingen in onze sector en hoe technologie, veredelingsbedrijven en kwekers de handen ineen kunnen slaan om tot de juiste oplossingen te komen.

Daarna volgde ‘Autonomous driving to Autonomous Growing met sprekers van RoboCrops, Ridder en Priva, die de aanwezigen kennis lieten maken met het 'Levels of autonomous growing'-framework dat vanuit de auto-industrie toegepast kan worden op de Food & Flower industrie. Want autonoom telen, dat is de toekomst. “Als we mensen wereldwijd willen voeden én investeerders willen interesseren, en minder afhankelijk willen zijn van de schaarste aan arbeid en aan kundige telers, dan is autonoom telen de route,” zo voorspelde Joep van den Bosch, CSO van Ridder.

De laatste sessie op de Tech Talks stond in het teken van Greenhouse Design, Build, Operate. CEO van Van der Hoeven Horticultural Projects Michiel Schoenmaeker gaf een kijkje in de keuken van hun internationale bedrijf met internationale ambities en grensverleggende projecten.

Impact Stage
Parallel aan de sessies van Tech Talks vonden op de Impact Stage allerlei verschillende sessies plaats. Tijdens Powered by Nature nam Peter Jens (Noself AND BV) de aanwezigen mee in de oplossingen die de natuur biedt voor de Food & Flower industrie, zoals de ontdekking van de functies van DNA buiten de cel. Hierna kwam Ramon Vullings weer op het podium voor een interactieve workshop. In groepjes van vier gingen de deelnemers aan de slag om middels een cross-industry transfermap waardevolle lessen, ideeën en bijdragen toe te passen op bedrijven in de Food & Flower industrie. De belangrijkste takeaway: “Don't copy the what, but the how”. Tot slot was het tijd voor de tweede keynote: Bas van Abel van Fairphone (’s werelds meest duurzame telefoon) en De Clique. Hij nam ons mee in zijn geleerde lessen als startup ondernemer, want als je echt een hele keten transparant wil verduurzamen, moet iedereen mee. Voor echte impact moeten mensen, organisaties én een cultuur veranderen. Bas van Abel: “Om verandering te realiseren moet je bewustzijn vergroten, een voorbeeld stellen en daarna de hele industrie motiveren om mee te gaan. Want impact maken kan altijd!”

Reduce Your Use
Elk jaar zijn de helden van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma het middelpunt van het HeroFestival. Na 3 maanden van training, ontwikkeling en validatie betraden zij het podium om hun startups te pitchen. De jury, bestaande uit Bas Rensen (Best Fresh Group), Dennis van den Bos (Blockbax), Fleur Rooker (IQCapital) en Joery van Leest (Floriday), wees Reduce Your Use als winnaar van de drie pitches aan.

Het doel van Reduce Your Use? Een dataverzamelplatform voor verpakkingen creëren waarmee duurzaamheidsinzichten gegeneerd worden. Hiermee realiseert de startup ketentransparantie in de sierteeltsector, door exporteurs, kwekers en leveranciers van verpakkingen samen te brengen. Deze tool zal ontzettend veel tijd en geld besparen! De initiatiefnemers van Reduce Your Use, Amy Christoffels (Rijk Zwaan), Eline Boon (Dutch Flower Group) en Michel van Heijningen (Prins Orchidee), gingen naar huis met een cheque van €7.500,- om in hun startup te investeren.

Swingende afsluiting
Bij een HeroFestival in een jubileumjaar mag een feestelijke afsluiting niet ontbreken. Tijdens de borrel in het Connect Café werd volop genoten van een hapje en drankje en de mogelijkheid om te netwerken. Waarna alle gasten nog één keer werden opgeschud door een swingende brass band, om hierna vol inspiratie én nieuwe contacten De Titaan te verlaten.

Bron:

Deel artikel



Meest gelezen