'MyLedgnd naar elke kas in de wereld brengen'
Geplaatst op 29 oktober 2024
Tijdens zijn studie deed Ramón onderzoek naar groeilicht en de lichtbehoeftes van telers. Daaruit bleek een wereldwijde behoefte aan merkonafhankelijke ondersteuning bij de aankoop, integratie en optimalisatie van LED-verlichting. Samen met Joris Elstgeest en Matthea Rijneker, en later ook Jordi van der Meijden en Maarten van Bemmel, werd Ledgnd opgezet. Nu, 5 jaar later, staat de teller op 250 projecten waarbij telers zijn geholpen met hun transitie naar LED. Bovendien is de organisatie flink gegroeid. “We hebben keihard gewerkt en het is best een uitdaging geweest”, zegt Ramón over de afgelopen jaren. “Inmiddels zijn we uitgegroeid naar een team van 14 personen en hebben we goede vooruitzichten op verdere groei. Het is heel gaaf om te zien dat je zulke stappen hebt kunnen maken en dat de projecten ook steeds groter en internationaler worden.”
De rol van Ledgnd is dan ook niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden, geeft Ramón aan. “De uitdaging voor telers is nu hoe snel je de investering in LED kunt terugverdienen. Dat heeft te maken met hoe je het inzet en gebruikt op jouw bedrijf. Bij aanschaf kun je een terugverdientijd hebben van 5 of 7 jaar, maar afhankelijk van hoe efficiënt je het licht toepast aan de hand van data uit de kas, kun je het zelfs al in 3 of 4 jaar terugverdienen. Daar zitten grote verschillen in en daar hebben we dus ook onze service op aangepast.”
Evolutie naar softwarebedrijf
Met MyLedgnd werd vier jaar geleden een softwareportaal geïntroduceerd om de toepassing van LED te integreren en optimaliseren. “De laatste paar jaar hebben we flink geïnvesteerd om MyLedgnd naar het volgende niveau te krijgen en dat werpt zijn vruchten af.” Zo worden nu ook tools gemaakt voor onbelichte kwekerijen, geeft Ramón aan. “We hebben als bedrijf een evolutie gemaakt van een lichtadviseur naar een softwarebedrijf dat teeltadvies geeft op basis van data en bekijkt hoe tools kunnen worden ingezet om verdere efficiëntieslagen te maken in de kas.” De stap om aan de slag te gaan met data is volgens Ramón bepalend geweest voor de groei van Ledgnd. “Wij willen telers niet eenmalig ondersteuning bieden, maar we willen hen over een langere periode helpen om optimalisatie en besparingen in de kas te realiseren. Met ons portaal is dat mogelijk en meer en meer telers gaan daar de toegevoegde waarde van ontdekken. Daardoor gaat de sector steeds meer data gedreven werken en we zijn enorm trots dat het aantal gebruikers van MyLedgnd blijft stijgen.”
Volgens Ramón dankt Ledgnd het succes mede aan de nauwe contacten met klanten. “Door te weten wat de problemen waren, zijn en in de toekomst gaan worden, kunnen we onze producten daarop afstemmen en blijven verbeteren. Bovendien staan wij naast de teler bij het maken van keuzes. Door die onafhankelijke en objectieve rol kunnen wij ons onderscheiden van andere partijen.”
Alles in één dashboard
Kijkend naar de toekomst ziet Ramón een nóg grotere rol voor Ledgnd weggelegd op gebied van data. “Onze adviesrol voor LED blijft zeker bestaan. Maar door partnerships aan te gaan met andere partijen willen we MyLedgnd op termijn naar elke kas in de wereld brengen. We maken koppelingen met bedrijven die sensoren, modules en aansturingen maken en die bezig zijn met AI. Door alles te integreren in één dashboard hoeft een teler niet meer te schakelen tussen verschillende softwareoplossingen en wordt alles veel overzichtelijker. Vanuit onze adviserende rol kunnen we vervolgens aangeven welke tools en modules nodig zijn om telers verder te helpen en ondersteuning bieden in het interpreteren van al die data.”
Toen Ledgnd 5 jaar geleden het licht zag, hoopte Ramón op de ontwikkeling die de afgelopen jaren werd doorgemaakt. Dat het ook is gelukt, maakt hem trots. Maar het meest trots is hij op het team. “Hoe groter en succesvoller je als bedrijf wordt, hoe meer er ook van de medewerkers wordt verwacht. Ik vind het heel mooi om te zien dat iedereen binnen de organisatie ervoor wil gaan en dat we een hele goede mentaliteit binnen het team hebben. En natuurlijk ben ik ook heel blij dat onze klanten het vertrouwen hebben dat onze jonge club hen kan helpen. Doordat zij voor ons kiezen, kunnen wij ook de komende jaren van waarde blijven voor de tuinbouw.”
Meer nieuws