Logistieke performance van FloraHolland onder druk
Geplaatst op 13 juni 2022
De afgelopen week heeft een samenloop van meerdere omstandigheden een negatief versterkend effect gehad, zo geeft de veiling aan. "Hierdoor is de impact op uitlevering, te laat of foutief, vele malen groter geweest dan we hadden kunnen voorzien. De belangrijkste algemene oorzaken hiervan zijn: een toename van het klokvolume met 25-30% en het personeelstekort van Royal FloraHolland. Dit alles heeft grote invloed gehad op onze negatieve resultaten en daarmee op onze klant."
Naaldwijk
Aanvullend op bovenstaande oorzaken speelden er in Naaldwijk specifieke zaken. "Deze week hebben we in Naaldwijk de overstap gemaakt naar 100% orderpicken van bloemen, omdat dit uiteindelijk gaat leiden tot oplossingen voor een deel van onze uitdagingen. De overstap naar 100% bloemen gaat ons helpen om te focussen op optimalisaties doordat we geen 2 processen meer naast elkaar draaiend hoeven te houden. Helaas hebben we deze week 3 keer IT- gerelateerde problemen gehad in ons logistieke proces op Naaldwijk. Alle 3 afzonderlijke items die zijn opgelost, maar die wel hebben geleid tot veel impact bij kopers. Daarnaast ervaart een deel van onze kopers problemen met de manier hoe producten in de nieuwe logistiek worden opgesteld voor veilen en de mogelijkheden die zij hebben om te schouwen. Dit alles leidt tot een performance die onder de maat is geweest."
Prognose
"We werken dagelijks met man en macht om zoveel mogelijk producten op tijd bij onze klanten aan te leveren. We verwachten dat onze logistieke performance elke week beter wordt vanwege de hoge instroom van nieuwe medewerkers. De realistische prognose is echter dat de drukte nog wel even aanhoudt. We zien wel dat zich op zeer korte termijn weer verbeteringen aandienen: er is veel nieuw ingewerkt personeel en de grootste piekdrukte hebben we gehad. Daarbij worden we steeds beter in het orderpicken, op de momenten dat het systeem stabiel draait. Ook zorgen we eerst voor een stabiel systeem voordat we verdere uitrol gaan plannen."
In de komende periode blijft Royal FloraHolland haar kwekers en kopers op de hoogte houden hoe het ervoor staat en welke vorderingen worden geboekt.
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws