Zo houd je jouw organisatie wendbaar
Geplaatst op 13 januari 2025
1. Anders kijken
Stel: twee medewerkers gaan mee op werkbezoek naar een groot tuincentrum waaraan jullie leveren. Tijdens het bezoek gebeurt van alles. Je vraagt de medewerkers na afloop om ieder de belangrijkste punten van het werkbezoek op te schrijven. Dat lukt prima. De kans is alleen wél groot dat je dan twee (flink) verschillende opsommingen krijgt. En dat is niet gek, volgens Arno Folkerts. Iedereen kijkt en denkt namelijk volgens een eigen vaste structuur en patroon. Dat is fijn: ieder mens heeft zo zijn of haar eigen kwaliteiten en focuspunten.
Maar het kan ook een valkuil zijn voor de organisatie. Zéker wanneer je wendbaar wil blijven. Ieder kijkt dus door een eigen bril. Hoe weet je dan of alle medewerkers in de organisatie een strategie of visie op eenzelfde manier opvatten? Dat weet je alleen als je in de organisatie zo helder en eenduidig mogelijk communiceert. Gebruik voorbeelden en maak concreet wat je bedoelt. In plaats van: ‘We gaan in 2025 nóg servicegerichter met onze klanten om’, zeg je bijvoorbeeld ‘In 2025 sturen we iedere klant een week na aankoop nog een aftersalesmail met daarin tips voor onderhoud en styling van de planten en met vergelijkbaar, mogelijk ook interessant aanbod.’ De kans dat je de neuzen écht dezelfde kant op krijgt, wordt zo veel groter
2. Focus op het positieve
Misschien herken je het wel: op een fantastisch georganiseerde handelsbeurs wordt je aandacht tóch getrokken naar dat ene minder succesvolle programmaonderdeel. Dat is heel menselijk, volgens Folkerts. We zijn namelijk gewend om op fouten te letten. Wil je verandering teweegbrengen in of met je organisatie, dan is juist aandacht voor het positieve onmisbaar. Bij elk verandertraject gaat namelijk wel iets anders dan verwacht. Bijvoorbeeld de introductie van een nieuw ras, dat tóch minder goed blijkt te lopen dan je had gehoopt. Vervelend, want dat kost je tijd en geld. Door tóch te focussen op wat goed gaat, helpt om het grotere plaatje voor ogen te houden. Want de rassen die jullie al verkochten, doen het nog steeds onverminderd goed. En door jullie experiment met het nieuwe ras kreeg je nóg duidelijker in beeld waar de behoeften van klanten wél en juist niet liggen. De focus op wat jullie goed doen, zorgt voor teamspirit. Dat is waar je het allemaal voor doet, samen. Volle kracht vooruit!
3. Eigenaarschap
En dat laatste – teamspirit – is belangrijk om verandering in een organisatie mogelijk te maken. Als één team ga je voor een taak. Motivatie, of passie, zijn daarbij onmisbaar. Stel je eens een voetbalteam voor met ongemotiveerde spelers. De verdediger op links gaat op z’n dooie akkertje in het gras liggen. De aanvaller rechts voor stuurt nog maar een appje naar zijn moeder. Het teamgevoel is ver te zoeken.
Hoe krijg je nu voor elkaar dat de juiste motivatie wel ontstaat? Door eigenaarschap te creëren. Dat bereik je met heldere, transparante communicatie. Door goed leiderschap. En door werknemers actief te betrekken bij de verandering die komen gaat. Zet je het komende jaar bijvoorbeeld in op een nieuwe commerciële strategie? Geef iedereen een gerichte taak, hoe klein ook. En spreek waardering uit voor wat jullie samen bereiken. Maak duidelijk dat iedereen een belangrijke rol heeft in het geheel. En geef daarbij, voor zover mogelijk, een bepaalde mate van vrijheid in de specifieke taak die hij of zij heeft.
Arno Folkerts was de keynotespreker tijdens de Dag van de Coöperatie op 12 december 2024. Meer informatie over deze spreker lees je hier. Benieuwd naar het verslag van de Dag van de Coöperatie? Dit lees je op deze pagina.
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws