Europa mist de boot bij LNG-contracten
Geplaatst op 25 november 2022
Op het LNG-front zijn er ook de nodige ontwikkelingen. De Eemshaven is t/m 29 november in onderhoud. Na dit onderhoud kan de terminal voor het eerst op volle kracht draaien, met een totale importcapaciteit van 8 miljard m3 per jaar. Er staan voorlopig geen aanlandingen gepland bij deze terminal. De Gate-terminal in Rotterdam mag zes gevulde LNG-tankers verwelkomen de komende twee weken, waarvan vijf uit de VS. Ook Groot-Brittannië, België en Frankrijk blijven goed bevoorraad worden met respectievelijk 13, 12 en 12 geplande aankomsten, waaronder zelfs eentje uit Australië. Door de oplopende prijzen zijn de afgelopen week ook meerdere tankers gelost die enkele weken tot enkele maanden als drijvende opslag fungeerden.
China heeft deze week een enorme LNG-deal getekend met Qatar voor de periode 2026 t/m 2053 met een totale waarde van 60 miljard dollar. De deal is voor 4 miljoen ton LNG per jaar en volgens onze berekeningen komt dat uit op een gasprijs van ca. 40 €ct/m3. Er zijn dit jaar vrijwel alleen in Azië en Noord-Amerika langetermijncontracten voor LNG getekend, omdat Europa zich niet voor langere periode dan tien jaar aan LNG wil verbinden. LNG-producenten zoeken juist vaak naar deals voor twintig jaar of langer.
Ten slotte heeft de Freeport-LNG-terminal aangegeven dat ze vanaf medio december de productie weer kunnen opstarten. Vanaf maart zou de volledige capaciteit van 20 miljard m3 per jaar weer bereikt moeten worden. Vóór de brand bij deze productiefaciliteit ging ca. twee derde van de export richting Europa.