'Werken aan een sector die bekend is én bemind'

'Werken aan een sector die bekend is én bemind'

In een nieuwe column van Public Affairs-manager Stefanie Miltenburg van Royal FloraHolland gaat zij in op het nieuwe kabinet.

Onbekend maakt onbemind. Een bekend gezegde dat aangeeft dat men iets (of iemand) pas kan leren waarderen door nadere kennismaking. Dit raakt de kern van de belangenbehartiging. Het is belangrijk veel te weten over de thema’s en beleidsprocessen, maar misschien wel het belangrijkste is het investeren in relaties. Investeren in het opbouwen van een netwerk met de personen die belangrijk zijn voor ons en onze sector. Zodat ze de informatie die we hen geven vertrouwen en inzetten bij beslissingen die ons raken.

We zitten in een situatie waar veel mensen in de politiek nieuw zijn. Half mei organiseerden we, samen met een groot aantal sectorpartners, het EU Plantdebat. In de mooie historische veilingzaal Bloemenlust in Aalsmeer debatteerden 8 kandidaat Europarlementariërs over de ‘hot-topics’ in de sector. Op één na, SGP kandidaat Bert-Jan Ruissen, stonden zij allemaal voor de eerste keer op het podium, om namens hun partij het standpunt voor Europa helder te maken. Eerder schreef ik al dat ook de helft van de 150 Tweede Kamerleden voor het eerst in deze rol actief zijn. Daar komen straks, als het extraparlementaire kabinet wordt gevormd, ook nieuwe ministers en staatssecretarissen bij.

Het komende kabinet zal niet met een dichtgetimmerd regeerakkoord werken. Het heeft een beknopt regeringsprogramma met een beleid op hoofdlijnen. Voor veel thema’s of kwesties zullen ze in de Tweede Kamer op zoek moeten gaan naar meerderheden. Die kunnen per keer wisselen. Die ontwikkelingen moeten we in de lobby steeds blijven volgen.

Lees de volledige column

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel