Huur en abonnement populairder dan bezit auto

Huur en abonnement populairder dan bezit auto

Uit een nieuw rapport blijkt dat 65% van de Nederlandse consumenten de voorkeur geeft aan flexibele modellen boven autobezit. Een professor benadrukt het toenemende belang van auto-abonnementsdiensten voor consumenten.

In een dynamische wereld waarin mensen voortdurend in beweging zijn, zijn de mobiliteitsvoorkeuren van consumenten veranderd. De laatste tijd zijn het belang en de aantrekkingskracht van autobezit gestaag afgenomen ten gunste van flexibele modellen zoals auto-abonnementen. Dat blijkt uit een rapport van Deloitte uit 2023. Hierin staat dat 65% van de Nederlandse consumenten de voorkeur geeft aan autoleen boven autobezit.

David Bailey, hoogleraar bedrijfseconomie aan de Birmingham Business School en een internationaal vooraanstaande deskundige op het gebied van de auto-industrie, benadrukt het toenemende belang van auto-abonnementsdiensten voor consumenten.

"Auto-abonnementsdiensten winnen aan populariteit in Europa, vooral onder jongere bestuurders. Ze bieden bestuurders meer flexibiliteit en keuze. Voor jongere kopers in grote Europese steden kunnen de kosten van volledig eigendom onbetaalbaar zijn, vooral als je de verzekering meerekent. Met een auto-abonnement kun je in je 'eigen' auto rijden, zonder alle rompslomp van volledig eigendom. Het past binnen de 'Mobility-as-a-Service'-beweging die aan het groeien is", zegt David Bailey.

Nederlandse dealerbedrijven zien mogelijkheden in auto-abonnementen. Jesper Hill-Kjærsgaard, CEO van de auto-abonnementsdienst :Dribe, ziet een toenemende interesse bij Nederlandse dealerbedrijven om auto-abonnementen in hun bedrijfsmodel te implementeren. "We zien een groeiend aantal dealers nieuwe inkomstenbronnen verkennen om zich aan te passen aan de veranderingen in technologie en consumentengedrag. Velen zien abonnementsmodellen als een katalysator voor zowel groei als klantenbinding."

De bedrijven zien nieuwe mogelijkheden in een plug-and-play-oplossing waarmee een abonnementsdienst zonder grote investeringen kan worden geïmplementeerd, geeft Hill-Kjærsgaard aan. "Geautomatiseerde processen en eenvoudig beheer via een gestroomlijnde digitale oplossing verminderen de behoefte aan handmatig werk."

David Bailey legt uit dat de interesse van autodealers een natuurlijk gevolg van de marktvraag is. "Het verbaast mij niet dat er veel interesse is voor franchise-achtige constructies van auto-abonnementsdiensten zoals :Dribe. Dergelijke diensten zijn een gat in de markt voor wagenparkbeheerders. In heel Europa biedt de markt de ruimte om in de toekomst aanzienlijk te groeien."

Volgens Bailey houdt de groeiende belangstelling van autodealers voor auto-abonnementen ook verband met de nieuwe mogelijkheden die abonnementsdiensten voor elektrische auto's bieden. "Auto-abonnementsdiensten zoals :Dribe bieden de consument de mogelijkheid om met een laag risico voor het eerst een elektrische auto te gebruiken. Dit is volgens mij de sleutel tot een bredere acceptatie van elektrische auto's."

Dat is ook de ervaring bij :Dribe. "De hogere aanschafkosten van elektrische auto’s als gevolg van dure batterijen en geavanceerde technologie kunnen een drempel vormen voor consumenten. Met auto-abonnementen met korte looptijd kun je een elektrische auto uitproberen voordat je er een koopt. Daarmee voldoen ze aan de vraag van de consument", aldus Jesper Hill-Kjærsgaard.

Bron:

Deel artikel